Przejdź do treści

wRadzyminie

Strona główna » Czy urząd powinien wspierać lokalne firmy?

Czy urząd powinien wspierać lokalne firmy?

    Podczas tegorocznej kampanii na stanowisko burmistrza, poruszyliśmy na naszych kanałach temat związany ze wspieraniem lokalnych firm oraz przedsiębiorców przez gminę.

    Czy urząd powinien wspierać lokalne firmy?

    Zadaliśmy emailem pytania, wszystkim kandydatom na burmistrza, ale tylko 1 odpowiedział, link do artykułu: https://wradzyminie.pl/wybory-2024-na-stanowisko-burmistrza/

    Dlatego podczas II kadencji, ponownie skierowaliśmy pytanie do kandydatów, podczas wywiadów:

    Pytanie od Redakcja w Radzyminie:

    Interesuje nas pomysł na rozwój lokalnej przedsiębiorczości i pomysły na to. Wiemy, że są duże firmy jak żabka, poczta ale czy masz jakieś pomysły na to, by wesprzeć lokalną przedsiębiorczość, lokalne sklepy?

    wywiad z Tomasz Bielec + transkrypcja

    wywiad Krzysztof Chaciński

    Niestety od żadnego z kandydatów nie otrzymaliśmy konkretnych odpowiedzi.

    Pojawiły się głosy, od mieszkańców, że gmina nie powinna interesować się firmami oraz ich wspierać, nie ma co do tego narzędzi i nie powinna. Czy oby na pewno tak jest? Uważamy inaczej.

    Tym bardziej, że jeśli gmina jakieś działania już poczyniła, to powinna robić to konsekwentnie, albo właśnie przestać całkowicie. Niestety w ostatnim czasie zaobserwowaliśmy wiele sytuacji, w których lokalne firmy traktowane są przez gminę nierówno. Przykładem jest m.in kwestia publikowania materiałów jednych firm tak, a innych ni, na kanałach gminy m.in Facebook.

    Jak urząd może wspierać lokalne firmy?

    • okienko dla biznesu – tegoroczni kandydaci na stanowisko burmistrza, mieli to w swoich pomysłach, ale czy ktoś w końcu to zrealizuje? Może zamiast kolejnej osoby do promocji i marketingu przydałoby się takie stanowisko?
    • programy pomocy dla startupów oraz wsparcia dotacji;

    A przede wszystkim słuchać przedsiębiorców, ich potrzeb i problemów.

    Poniżej podajemy kilka przykładów z okolicy bliższej i dalszej na wspieranie biznesu:

    • Rozwój startupów: https://integratornabielanach.pl/
    • Miasto Marki i Partnerzy 91 lokalnych firm https://www.marki.pl/karta/znizki stworzona ciekawa podstrona firmy wraz ze zdjęciami, opisem, linkami czy innymi danymi’
    • Karta Mieszkańca Ząbki i promowanie lokalnych firm: https://jestemzzabek.pl/zostan-partnerem rozbudowane podstrony dla firmy partnerskich;
    • Klub Przedsiębiorców Dzielnicy Targówek, który bardzo prężnie działa od ponad 5 lat. Spotkania są regularne, bezpłatne, bez członkostwa i opłat. Stawiają na regularny networking, 2 razy w miesiącu. Do prowadzenia spotkań zapraszani są zarówno lokalni przedsiębiorcy jak i firmy spoza dzielnicy. Spotkania Klubu są otwarte i bezpłatne, jest to inicjatywa Urzędu Dzielnicy Targówek https://www.facebook.com/klubprzedsiebiorcow.targowek

    Reprezentujemy i wspieramy środowisko firm, dlatego po zakończeniu wyborów umówiliśmy się do burmistrza na spotkanie w tej sprawie. 

    Spotkanie odbyło się 21 maja o godz. 14:00 w urzędzie gminy, na spotkaniu obecny był Burmistrz Krzysztof Chaciński, Dominika Krzyżanowska-Kidała – pełnomocnik burmistrza ds. obsługi inwestorów i promocji gospodarczej oraz Agata Kucucha z Referatu Promocji i Informacji w UMiG Radzymin.

    Tematy, jakie chcieliśmy poruszyć to:

    • wypracowanie warunków czy kryteriów publikacji postów na profilach gminy (Facebook, zakładka Biznes, inne materiały)
    • opracowanie korzyści dla Partnerów RKM (Radzymińskiej Karty Mieszkańca)

    Dlaczego te tematy? W ostatnim czasie wiele firm, w tym również nasza organizacja doświadczyła braku odpowiedzi od strony referatu promocji na wysyłane zapytania odnośnie opublikowania materiałów na profilu gminy. Zauważyliśmy sytuacje, w których komunikaty jednych firmy czy organizacji są publikowane na profilach gminy, a innych już nie. Firmy otrzymywały wiadomości z odmową, albo w ogóle nie otrzymywały wiadomości. Dlaczego nt. niektórych spotkań i wydarzeń informacje na profilach Gminy pojawiają się, a na temat innych “nie ma takich możliwości”?

    Postanowiliśmy wyjaśnić te sytuacje i dopytać skąd bierze się ta nierówność?

    Na spotkaniu poruszyliśmy ten temat, podając przykłady na to m.in screeny opublikowanych postów czy wysłanych wiadomości. Zastanawiający jest fakt, że jedne firmy wyróżniane są przez referat promocji lub pełnomocnika burmistrza i publikowane są o nich informacje np. o zdobytych nagrodach czy osiągnięciach, a o innych firmach nie ma wzmianek…Zrozumiałe jest, że pracownik gminy nie jest w stanie “wyłapać” wszystkich informacji, ale pytanie brzmi czy w ogóle powinien? Rodzi się kolejne pytanie, dlaczego jedne informacje nt. firm są publikowane, bez próśb danej firmy a inne nawet na prośbę nie są? Zadaliśmy o to pytanie podczas spotkania i wiecie, co usłyszeliśmy? Że publikacja zależy dosłownie od “widzi mi się” pracownika….

    Czy tak powinno to wyglądać…? 

    Temat zaczął się w momencie kiedy na początku 2024 roku, napisaliśmy do gminy z prośbą o umieszczenie informacji na Facebooku czy w zakładce Biznes, o naszym wydarzeniu networkingowym, który w gminie Radzymin organizujemy od 2018 roku, tj. Ambitne Śniadanie. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi, informacja nie została także opublikowana. Nie drążyliśmy wtedy tematu, ale kiedy ponownie wysłaliśmy informacje w marcu i sytuacja powtórzyła się, postanowiliśmy zapytać, dlaczego?

    Dodam, że od 2018 kiedy organizujemy wspomniane wydarzenia networkingowe, kilkukrotnie rozmawialiśmy z gminą na temat wsparcia w promocji tych wydarzeń, m.in poprzez informacje na kanałach online gminy, czy wysłanie newslettera lub sms, do bazy firm. Niestety zawsze otrzymywaliśmy odmowę. Powodami miały być m.in fakt, że gmina tego nie robi dla żadnych firm czy organizacji, wspominano również o kosztach wysyłki newslettera czy sms, czy brak możliwości albo narzędzi, a także RODO…Jedyna informacja, jaka ukazała się o wspomnianych wydarzeniach, to wzmianka w prasie drukowanej pt. “Radzyminiak”, która powiem, szczerze NIGDY nic nie dała…

    W tym roku ponownie wyszliśmy do gminy, aby porozmawiać na temat możliwości, nie tylko dla naszej działalności, ale dla wszystkich lokalnych firm. Ponieważ zauważyliśmy, że wiele informacji o firmach jest publikowane i jak wspomniałam wyżej wybiórczo.

    Zaproponowaliśmy wspólne opracowanie regulaminu, czy zasad dotyczących publikacji na profilu gminy. Do tej pory jedynym kryterium (oczywiście poza widzi mi się pracownika umig), był fakt, czy firma jest partnerem RKM, co według nas, jest bezsensownym kryterium, ponieważ partnerem może być każdy…ale kto tego nie wie, dostaje odmowę.

    Będąc przy temacie RKM, poruszyliśmy również temat tego programu i partnerów. Zaproponowaliśmy zajęcie się tematem, ponieważ program nie jest aktualizowany, przez co na stronie https://rkm.radzymin.pl/11/331/korzysci-od-partnerow-rkm.html są nieaktualne dane firm, czy firmy już dawno zamknięte. Zaproponowaliśmy pomoc w zajęciu się programem, widzimy 2 opcje:

    • rozwój programu partnerskiego dla lokalnych firm poprzez promocje go, zaktualizowanie danych firm, rekrutację nowych, a także zaproponowanie konkretnych korzyści partnerom, o których już wiele razy pisaliśmy do gminy, a są to m.in stanowiska na wydarzeniach gminy np. 15 sierpnia, czy spotkanie dla firm i zaproponowanie im szkolenia, a także inne, o których piszemy w tym artykule: https://wradzyminie.pl/pomysly-na-rozwoj-programu-rkm-i-korzysci-dla-partnerow/

    lub

    • zamknięcie programu partnerskiego i nieużywanie go jako argumentu podczas rozmów z firmami nt. publikacji na kanałach gminy, czy innych.

    Uważamy, że skoro gmina Radzymin prowadzi aktywnie kanały Social Media m.in Facebook i publikuje na nich informacje o tym co dzieje się w okolicy, mogłaby przeznaczyć chociaż 1 dzień  w miesiącu na publikacje materiałów nt lokalnych firm, skoro i tak częściowo już to robi, tylko wybiórczo. Najlepiej w oparciu o opracowane kryteria. W końcu gmina posiada 2osobowy zespół Referatu Promocji i Informacji, a także osobne stanowisko pełnomocnika burmistrza ds. obsługi inwestorów i promocji gospodarczej, a i nie zapomnijmy o osobie do prowadzenia konta na Instagramie gminy, więc zająć się tematem ma kto.

    Prawda jest taka, że jeśli gmina potrzebuje sponsorów do wydarzenia czy jakiejś akcji, to wie gdzie się zwrócić i prosi firmy o pomoc i wsparcie. Co w naszym odczuciu gmina robi dla lokalnych firm? Niewiele. Co więcej uważamy, za przegięcie, ciągłe chwalenie się wielkimi inwestorami, przesyłanie o tym informacji prasowych, emailingu czy publikowanie w gazecie “Radzyminiak” a pomijanie małych, lokalnych firm i niedawanie im jakichkolwiek możliwości.

    Nie zapominajmy, że powstał konkurs Victoria Biznesu, który w tym roku odbył się po raz 2 i naszym zdaniem, zorganizowany był po omacku, na szybko, bez większych korzyści dla zwycięzców. Na który gmina Radzymin wydała po raz kolejny ponad 33 tys zł??? A którego koszty całkowite wyniosły niemal 50 tysięcy złotych. O czym być może napiszemy więcej wkrótce na naszym serwisie.

    Dlaczego niektórzy mieszkańcy uważają, że gmina nie powinna w żaden sposób wspierać firm? Jak w takim razie zachować się do firm partnerskich, z którymi organizuje wydarzenia czy klubów albo innych organizacji, które realizują różne działania kulturalno – sportowe dla gminy, działając co prawda jako NGO, ale z działalnością gospodarczą? Jak rozdzielić te działania?

    Co o tym myślicie? Dajcie znać w komentarzu albo napiszcie do nas na kontakt@wradzyminie.pl 

    Loading